Voordelen voor hardlopers!

Hardlopen is een geweldige sport! Het is niet alleen een goede workout, het is ook goed voor vele andere aspecten van het lichaam, zoals de bloedsomloop, lymfecirculatie, ademhaling en  spiertonus. Of je nu een fanatieke marathonloper bent, of gewoon af en toe een klein rondje wilt rennen, we willen allemaal dat het lekker gaat! Misschien wil je je prestaties verhogen, sneller worden of langere afstanden gaan rennen. Ook wil je natuurlijk sneller herstellen, minder spierpijn en wat je zeker niet wil zijn nare blessures!

Hoe? Ik zeg, begin bij je voeten! Allereerst een goede pedicurebehandeling, zodat je geen last krijgt van overtollig eelt, kloven en ingroeiende nagels! En vervolgens een voetreflexmassage!

Het masseren van de voeten en de onderbenen, met daarbij reflexzones, meridianen en acupunctuurpunten, zorgt voor een holistische aanpak! Het ontspant, brengt  het zelfherstellend vermogen van het lichaam op gang, eventuele blokkades worden opgeheven en het lichaam komt in balans! Hardloopprestaties worden beter en de kans op blessures wordt kleiner!

Woon je in het Gooi en zoek je nog een leuke hardloopvereniging? Kijk eens op www.dolichos.nl, dé hardloopvereniging van het Gooi!

Hoe dan? Ik geef je 10 redenen waarom voetreflex goed is voor hardlopers!

•  Snellere afvoer van melkzuur (sneller dan bij een gewone massage!) Tijdens het hardlopen en met name tijdens langere afstanden hoopt het melkzuur zich op, waardoor je benen verzuren en je die pijnlijke kramp krijgt.  Doordat voetreflex de ,lymfecirculatie bevordert, worden afvalstoffen zoals melkzuur sneller afgevoerd.
  • Betere doorbloeding. Ons bloed transporteert o.a. zuurstof, voedingsstoffen, enzymen en mineralen door ons lichaam. maar door spanning wordt deze doorbloeding minder, weefsel krijgt niet genoeg zuurstofrijkbloed toegediend en je raakt uitgeput. Voetreflex bevordert de doorbloeding waardoor je lichaam tijdens het rennen minder snel vermoeid raakt en je na het hardlopen beter en sneller hersteld. Je lichaam komt weer in balans, je spieren zijn sneller weer flexibel en hierdoor is de kans op blessures kleiner!
  • Het werkt ontstekingsremmend. Door op beide voeten de zones van de bijnieren te masseren, komt het hormoon cortisol vrij. Cortisol werkt ontstekingsremmend, de kans op zwellingen en ontstekingen bij blessures wordt hierdoor kleiner.
  • Voetreflex maakt endorfinen vrij! Helaas krijgt iedere hardloper ooit wel eens een keer te maken met een blessure, dan weet je hoe belangrijk het is om snel te herstellen. Het liefst op een natuurlijke, holistische manier, zonder medicijnen! Voetreflex kan helpen om de pijn onder controle te houden en het herstel te bevorderen. Dit komt doordat voetreflex endorfinen vrij maakt, die werken pijn verlichtend en geven ons het gevoel dat het beter gaat.
  • Diepe ontspanning. Tijdens het hardlopen maakt je lichaam adrenaline aan, ook wel het 'vecht of vlucht hormoon'. Dit hormoon motiveert ons om door te gaan. Dit geeft stress, weliswaar positieve stress, maar toch... Voetreflex krijgt deze stresshormonen weer onder controle. Het brengt je lichaam weer in balans, fysiek, emotioneel en mentaal. Deze totale ontspanning is weer bevorderlijk voor het herstel!
  • Meer focus en concentratie. Voetreflex ondersteunt het centraal zenuwstelsel, het kalmeert de geest, het maakt je hoofd lekker ´leeg´ waardoor je je dus beter kunt concentreren.
  • Je slaapt beter! Voetreflex maakt de hormonen serotonine (gelukshormoon) en melatonine aan, die zorgen voor betere nachtrust. Juist tijdens het slapen kan ons lichaam goed herstellen van onze pijnlijke spieren en gewrichten!
  • Het geeft een boost aan je immuunsysteem. Als hardloper wil je natuurlijk niet ziek worden, want dat is echt niet fijn voor je conditie. Voetreflex bevordert onze lymfecirculatie, wat goed is voor je afweersysteem. Ook het masseren van de zones van de spijsvertering verhoogt je weerstand (80% van je weerstand zit namelijk in je darmen!) Bovendien heeft voetreflex een ontgiftende werking, een boost voor je immuunsysteem dus!
  • Het verlaagt je hartslag. Door voetreflex ga je rustiger en dieper ademhalen, waardoor je hartslag omlaag gaat. Dit is weer bevorderlijk voor ons hart- en vaatstelsel,  wat natuurlijk erg goed is voor ons uithoudingsvermogen!
  • Het is een weldaad voor je voeten! Onze voeten... ik vind ze maar klein in verhouding tot ons lichaam! Maar zij hebben het tijdens het rennen het zwaarst te verduren! Toch krijgen zij vaak de minste aandacht. Gun ze een keer een heerlijke massage! Haal alle spanningen eruit en laat ze weer voelen als herboren, klaar voor de volgende run!